Falcon Aircraft

Výcvikový kluzák Piper TG 8

 

 
…píše se rok 1942, rudá armáda i sovětský lid se hrdinně brání německým okupantům. Josif Stalin tlačí na spojence pro otevření druhé fronty, která by způsobila odliv německých sil na západ a tím odlehčila unaveným ruským obráncům jejich těžký každodenní úkol, tvrdý boj s nepřítelem o každou píď své země, ale Winston Churchill mu bude ještě dva roky tvrdit: ještě ne, nejsme připraveni, Josife… Toto se změní až 6. června 1944 v tzv. DEN – D… 
 
Transportní a Výsadkové Kluzáky
Pro úspěšnou invazi do Normandie bylo potřeba vycvičit stovky pilotů transportních a výsadkových kluzáků. Standardně se výcvik prováděl na civilních kluzácích převzatých armádou, jako např. Schweizer SGS 2-8. Ukázalo se, že tyto kluzáky byli poměrně dobře plachtařsky výkonné, v porovnání se stroji  kterými budou létat. Pro pilotáž transportních těžkých a bednovitých kluzáků typu Horsa, Hamilcar či Waco s klouzákem cca 10:1, potřebovali jiného výcvikového stroje,  který by se bedničkám s křídly více přiblížil. Tak přišli s nápadem vzít standardní průzkumný lehký dvojmístný letoun – (Grasshoper) Piper L4, Aeronca, Tailorcraft, etc. Při výcviku pak nechali pilotního žáka provést normální vzlet, nastoupat do výšky, vypnout motor a klouzavým letem přistát na určeném místě… Brzy jim došlo, že to není tak úplně ono, protože takto nemohli piloty kluzáků vycvičit pro vzlet za vlečným strojem. Grasshopery navíc neměli brzdící klapky (spoilery) a vybavení pro létání v noci. A tak se v hlavách pověřených důstojníků, které tlačil čas a potřeba nových pilotů transportních kluzáků zrodil nápad, který neprodleně realizovali. Oslovili hlavní výrobce malých průzkumných letadel (Piper, Aeronca, Tailorcraft) aby urychleně provedli kluzákovou modifikaci svých dvojmístných tandemových letadel, a to tak, že místo motoru bude umístěn pilot. Dalším požadavkem bylo doplnění spoilery (brzdící klapky) a vybavením pro létání v noci. Kluzáky budou nastříkány stříbrnou barvou se standardními U. S. znaky. Povedlo se, každá z firem dostala od vlády zakázku na 250 kusů těchto kluzáků, které tyto firmy vyrobili v průběhu tří měsíců. A tak se dosáhlo toho, že letectvo mělo v krátké době k dispozici třímístné cvičné kluzáky vhodné pro výcvik pilotů transportních a výsadkových kluzáků.  
 Protože se cvičili dva piloti naráz, jsou tam všechny ovladače třikrát. Přední pilot byl kadet, který kluzák řídil a hodně se potil, proto má čelní štítek 2 x větrací klapku, druhý pilot byl kadet, který se učil z chyb svého předního kolegy a případně se ujímal řízení. V pořadí třetí byl instruktor a ten řval na ty dva lemouny před sebou, co mají dělat a co dělají špatně. Ale vycvičili je dobře, protože svůj úkol tito mladí plachtaři zvládli. Prý dokázali tito kluci přistát v noci na minci hozenou na zem. Je těžké něco napsat o individualitě pilotů transportních a výsadkových kluzáků, považte sami, pokud je nesestřelili cestou, tak po vypnutí prováděli noční přiblížení do nepřátelského území. Měli odpovědnost za posádku, náklad, a pokud přistání přežili tak vzali samopal do ruky a připojili ke svým kolegům výsadkářům k boji v týlu nepřítele. Ukázkou jejich bravurní práce je výsadková akce v DEN-D… 6. Června 1944, o půl jedné ráno 6 kluzáků Horsa, na palubě neslo 6 čet výsadkářů, kteří pod vedením Majora Johna Howarda obsadili klíčové mosty přes řeku Orne a Caenský kanál. Tato akce je známá jako  Operation Deadstick.        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pegasus_Bridge_1944.jpg     Na fotce je vidět jak odvážní plachtaři přistáli v noci kousek od mostu Pegasus přes cayenský kanál a němčoury tak pěkně zaskočili. I když to nebylo bez vlastních ztrát, do rukou spojenců se dostali dva klíčové mosty nutné pro jejich další postup do normandského vnitrozemí po vylodění na plážích...       
 Piper TG-8         (TG-Training Glider) je modifikací Piperu L4, který je armádním klonem oblíbeného žlutého Piperu J3 Cub. Kluzák má naprosto shodnou základní konstrukci se svými předchůdci, ale je tam pár detailů, které jsou jiné, ano správně nemá motor! V prostoru motoru byla umístěna sedačka předního pilota, doplněno zasklení kabiny, hák vlečného lana, pedály směrovky, páka řízení křidélek a výškovky, přístrojová deska a vypínač vlečného lana. Křídlo dostalo na horní stranu dvě vyklápěcí brzdící klapky, né že by to ten kluzák potřeboval, ten drhnul o vzduch celkem zdatně, ale bylo to z výcvikových důvodů. Kola podvozku byla umístěna na spodní stranu trupu na společnou hřídel a uchycena do prostých třmenů, bez odpružení. Po válce již tyto kluzáky neměli uplatnění a byly rozprodány jako armádní přebytky. Mnoho jich bylo přestavěno na motorové Pipery J3/L4.    
Na světě v současnosti není žádný létající kluzák Piper TG-8! Náš team, který má plachtařské jádro se proto rozhodl realizovat tuto modifikaci s využitím poškozeného draku válečného Pipera L4 s doloženou historií. Projekt budeme financovat z našich zdrojů a za pomoci sponzorů. I když jsme získali původní výrobní dokumentaci této modifikace od výrobce, máme zkušenosti a chuť, přesto tento projekt bude dlouhodobějšího charakteru. O postupu prací Vás budeme informovat na našich stánkách.  

Falcon Aircraft Team