Falcon Aircraft

Historický kluzák Hütter H-17

 

Tento týden byla naší společností dokončena renovace a slavnostně zahájena serie zkušebních letů kluzáku Hütter H 17. Původně byl tento konkrétní kousek postaven v průběhu let 1988 - 2003 stavitelem - leteckým technikem a specialistou na dřevěné konstrukce p. Miroslavem Staňkem starším. Stavba byla prováděna podle originální dokumentace, konzultovaná s konstruktérem Dipl.-Ing. Hütterem.

Tento maličký kluzák stál několik let v koutě hangáru. Podle nás je škoda aby tento stroj nebyl umístěn na místo kam právem patří a to DO VZDUCHU! Naše firma provedla výměnu lan řízení, ovládání vypínače vlečného lana a kompletního spojovacího materiálu, instalaci nového čelního štítku, drobné opravy konstrukce draku a přelakování kluzáku. Kluzáček bude registrován LAA ČR jako Ultralehký Kluzák (ULK). Provoz Kluzáku bude probíhat střídavě na letišti v Kroměříži (LKKM) a na rakouském letišti Spitzerberg (LOAS). Přeškolení plachtařů-fandů a získání pilotní licence ULK bude možné po dohodě, pro ty plachtaře kteří mají standardní průkaz GLD, a chtějí si vyzkoušet jak chutnalo plachtění ve 30-tých letech minulého století... Tento letounek svým letem vykouzlí úsměv na tváři jak pilotovi tak i divákům kolem...

 

Trocha historie:

Asi nejmenší větroň který kdy u nás létal, byl původně zkonstruován bratry Hütterovými z Rakouska v letech 1934-1935. Německá firma Schemp-Hirth vyrobila cca 600 kusů těchto obratných kluzáků, ale byl stavěn i amatérsky podle dostupné dokumentace v plachtařských klubech celého světa. V Česko-Slovensku bylo vyrobeno asi 16 těchto cvrčků.

 

Specifikace:


Rozpětí: 9.7 m
Plocha Křídla: 9.2 m2
Délka: 4,67 m
Profil: kořen: Göppingen 535, konc. okraj: NACA M-6
Prázdná hmotnost: 95 kg
Max Vzletová hmotnost : 210 kg

Klouzavost 1:17 (možná :-)

 

 

Marek Vala